perjantai 16. elokuuta 2013

Kenraaliharjoitus

Tajusin tuossa, ettei olla taas viikkoon tehty mitään ja huomenna on paimennuksen esikoe. Kyllähän mä tiedän, että Spessu osaa paimentaa, mutta meillä ei vielä ihan ole tasapainossa sen vauhti ja "voima". Tai ainakaan niin, että mä uskaltaisin olla jännittämättä. :D

Tänään siis aluksi häkistä poisotto. Tai oikeastaan tarhasta ne pois otin, mut tyyli juurikin sama kuin häkistäotossa. Eli koira flänkille ja eläimet tarhasta laitumelle. Päästin sen kasaamaan lauman heti ja nätisti se laittoi lauman kasaan. Aluksi mulla oli taas vaikeuksia päästä lampaista ohi, vaikka koira oli paikoillaankin ja kaukana. Liikkuessa kyllä koirakin tuli liian lähelle, mutta pari ärähdystä auttoi. ;) Nyt se jäi muutaman kerran makaamaan tosi kauaksi aikaa ja pari kertaa jouduin antamaan aja-käskyn. Ehkä mä oon nyt aiheuttanut sitten tuon liiallisen makaamisen. :( Se menee itse makaamaan oikeastaan heti, kun lampaat painuu mun jaloille ja saattaa maata niin kauan, että ollaan lampaiden kanssa 30 metrin päässä. Mut kyllä se yleisesti ottaen sieltä itse nousi ja olisi ehkä noussut niilläkin kerroilla, kun aja-käskyn annoin. Kauempaa kuljetettaessa se ei mennyt isolla kaarella tasapainoon, kun käännyin, vaan tuli vähän kuin sivusta ja pysähtyi, niin että lampaat kulkivat kyllä mun perässä. Olisiko se tajunnut, että jos se olisi flänkännyt tapansa mukaan reippaasti, olisi lampaat tullut taas mun kintuille? Ehkä mä ylianalysoin sen tarkoitusperiä. Ehkä se ei vaan jaksanut juosta kaukaa lampaiden taakse. Ei siellä kyllä olisi ollut tilaakaan flänkätä kaukaa...

Muistelin, että esikokeessa oli laidunnusosio, joten koira maihin ja itse kävelin koiran taakse. Hetken jaksoin odottaa ja lähetin Spessun kaarelle tuomaan lampaat mulle. Lähti vähän huonosti flänkille, joten pysäytin sen ja lähetin uudestaan. Jatkettiin kuljetusta ympäri laidunta ja kerran tehtiin myös pysäytys eli koiran piti flänkätä pysäyttämään lauma ja kiertää takaisin taakse, jotta päästään jatkamaan. Jollen väärin muista, joku tuollainen tien ylitys on esikokeessakin. Lopuksi vielä häkitys, ensin Spessu työnsi lampaat pois portilta ja sen jälkeen flänkillä lampaiden taakse ja niiden ajo tarhaan.

Ihan kivasti meni, toivottavasti huomennakin. :p

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti