keskiviikko 22. toukokuuta 2013

Leireilyä ja farmielämää

Käytiin Spessun kanssa Sandra Zilchin ( http://www.lz-westerntraining.de/english_frame.htm ) paimennusklinikalla. Kuulin siinä heti alussa, että liinassa täytyy mennä, ou-nou. Spessu on tosi huono liinassa. No, mentiin pieneen pyöröön sen kanssa. Sillä oli ihan liikaa vauhtia, ei toiminut niinkuin yleensä, käytti hampaita ja loppuhuipennuksena mä en tiennyt yhtään, mitä mun olisi pitänyt tehdä tai miten ja miksi... Paska aloitus siis. :D Tosi vahvasti piti painostaa kepillä, vaikka Spessu ottaa kepin paineen helposti. Flänkille piti saada lähtemään ensin taakse ja vasta sitten sivulle, normaali 90 astetta ei siis riittänyt. Lopulta Spessu oli kepillä törkkimisestä sitä mieltä, et mä vähintään hakkaan sen sillä kepillä. Siinä vaiheessa mä olin kans ihan sekaisin, kun ensin piti tehdä jotain ja sitten pitikin tehdä muuta. Sit seisoinkin keskellä kehää, et MITÄ mun pitää tehdä. Myöhemmin illalla kuulin, että ed. porukalle oli selitetty paremmin, mikä oli homman juju... No, mitään vahinkoa ei tapahtunut, kökkö fiilis vaan. ;)

Seuraavana päivänä oli vielä 2 settiä. Kauhulla vähän odotin, passitetaanko meidät taas pieneen pyöröön liinan kanssa. Ei onneksi, toivoinkin kyllä, että päästäisiin isommalle kentälle ja ajo-opetukseen. Turhaa sitä olisi kiihdyttää pienessä pyörössä, kun tiedän, että isommalla alueella se tekee suht hyvät flänkit, eikä käytä hampaita. Karsinaan mennessähän se menee rauhallisemmin, joten en ota paineita nyt tuosta pienessä pyörössä kiihtymisestä. :) Mutta siihen ajoon. Liinassa mentiin, pari kertaa se takertui vähän Spessuun ja se kiljui... Herkkis. Voisikohan vaikuttaa se, kun se pentuna takertui mahastaan sähkölankaan. Silloin se huusi, kiljui ja puri muakin käteen siinä hötäkässä, kun yritin sitä irrottaa. Olin ihan varma, että se saa sydärin. :(

Ajo on sillä mennyt huomattavasti eteenpäin talven aikana. Ekalla kerralla oli "paremmat" lampaat, jotka ei yrittänyt koko ajan kaartaa aloitusnurkkaan. Sandra näytti, miten liinaa voi käyttää apuna. Välillä huomasi, kuinka liina häiritsi, mutta aika hyvin se silti meni. Toisella kerralla oli vikkelät lampaat, jotka meinasivat kaartaa alkupisteeseen koko ajan ja silloin Spessu meinasi lähteä flänkille. Lopulta se osasi itse korjata sijaintiaan kulmassa, lampaat eivät päässeet karkuun, eikä Spessu yrittänyt tuoda niitä mulle. Ajoon sain apuja paljon, nyt vaan treenaillaan. :)

Kotona kokeilin isolla laitumella kunnon kaaria ja kyllähän ne sieltä tuli. :D Lampaat karkailivat laitumelle, joten jouduin monesti niitä sieltä Spessun kanssa hakea, etteivät syö itseään kuoliaaksi herkkuruohon äärellä. Tarhassa ollaan otettu pientä ajoa, vähän siirtämisiä ja kokeiltu vähän sisäflänkkejä. Sisäflänkit olen pysäyttänyt vielä maahanmenolla, kun "siitä"-käsky ei ole (kai) vielä vahva. Tänään olin 10 metrin päässä takana, Spessu ajoi lampaita hissuksiin eteenpäin, sanoin suuntakäskyn ja se teki hienon kaarenaloituksen, käänsi päätä taaksepäin ja lähti kaarelle. Kaksi metriä se siirtyi oikealle ja laitoin maihin. Valmiina se on aina etenemään, se tuijottaa lampaita valmiina menemään eteenpäin, joten ehkä se ajo-käskyllä menisikin suoraan lampaita kohti. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti