torstai 20. joulukuuta 2012

Pihattotarhassa on 4 isoa pyöröpaalia ja just sitten tietenkin niin, että sinne taakse mahtuu piiloon. Sinnehän lampaat menee ensin. Ongelma on siinä, kun jos lähetän Spessun sinne, tulee lampaat vauhdilla, rynnien ja jos mä yritän niitä saada, ei ne liiku milliäkään. Pakko siis laittaa koira sinne. Ja jos taas laitan Spessun sinne ihan rauhaksiin maahan-käskyllä, saa varoa, ettei kukaan päätä pökkästä sitä, jos etummaiset lampaat ei väistäkään. Siinä saa vaan koira mennä kovaa, että ehtii pysäyttää lauman ennen pihattoa. Mä en oikein tiedä, miksi nuo lampaat väistää Spessua niin vahvasti. Sehän ei ole lainkaan paha niille, näykkäisyn olen nähnyt, kun lammas on puskenut ja siinä se on mun mielestä oikeutettuakin. Vauhtiahan sillä on, flänkit on suht pienessäkin tilassa nopeat, mut niitä en haluaisi alkaakaan hillitä. Tasapainoon sen saa makaamaan, ei se siinäkään rynni liian lähelle. Lammaslaumassa on kyllä pari sellaista sätkyä, jotka menee ihan lähipäivinä pakkaseen, voi olla, että lauma senkin jälkeen rauhoittuu. Nyt olisi tavoitteena ottaa lähes joka päivä pikkutreeni, jotta lampaatkin oppisivat rauhoittua ja huomaisivat, että säntäily ei auta. Tänään oli jo selkeästi parempi alku, vaikka paalien takaa ne piti hakeakin. Siinä vaiheessa, kun koira ehtii kaartaa lampaiden eteen, se tilanne rauhoittuu eli ei niitä lampaita juoksuteta ihan silmittömästi.

Tuon alkusäntäilyn jälkeen ne rauhoittuu ja pystyy treenata pieniä, rauhallisia pätkiä poispäinajoa. Jos meinaan olla koiran vasemmalla puolella, mun täytyy edelleen nojata aitaan, ettei se puikahda mun takaa vasemmalle puolelle. Josko se toistoilla alkaisi sujua, tokon puolelta se varmaan tulee, vaikkei me sitä paljon olla otettu.

Jostain muistelisin kuulleeni, että kun lähettää koiran flänkille, pitäisi koiran kiertää ohjaajan takaa (jos siis lähetetään koira ohjaajan oikealta puolelta vasemmalle flänkille). Tai sit muistelen omiani, Spessu joka tapauksessa niin tekee, ihan luonnostaan, eikä se kai huono asia ole. Mä olen kyllä niin surkea näissä asioissa...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti