torstai 27. joulukuuta 2012

Hankipaimennusta

Kolasin reitin ala-aitaukseen. Koko aitaus oli melkein polveen lunta... Päätin ottaa rauhallisen treenin, tavoitteena, että edettäisiin kävelyvauhtia. Ensin piti ottaa tarhasta treenilampaat. Spessu pihaton oven eteen ja minä valikoin sopivat lampaat. Eka kertaa tuli kokeiltua ohjausta aitauksen ulkopuolelta. Laitoin Spessun hyppäämään aitaukseen ja siitä lyhyt flänkki, jotta saatiin lampaat sisään.

Tarvoin itse ekana hangessa, lampaat kävelivät mun perässä ja Spessua käskytin maahan aina, kun tuli liian lähelle. Sillä on melko suuri vaikutus lampaisiin, sen pitäisi olla tosi kaukana. Helposti lampaat meinaavat mennä mun ohi, vaikka koira ei ole kovin lähellä. Kateellisena katson kuvia, jossa koirat voi työskennellä parin metrin päässä lampaista... :D

Eka kierros meni tosi rauhassa, Spessukin alkoi näyttää bordercollielta, kun vauhti hidastui, niin koira madaltui. Pieniä pätkiä otin poispäinajoa. Välillä meni hyvin ja välillä Spessu puikahti tasapainoon. Porukassa oli yksi ajoon vaikea lammas, kun se niin vahvasti tulisi mun luo, vaikka menen koiran taakse. Sit se jumittaa, kun ei tiedä, mihin mennä. Pitää ottaa jatkossa tuon tilalle joku muu. Peruskuljetuksissa se on kyllä hyvä harjoituskappale.

Toisella kierroksella lampaat meinasivat tulla kintuille ja käskytin sit vähän kauempana koiraa makaamaan. Joskus mun on vaikea päästä lampaiden eteen, vaikka koira olisikin paikoillaan. Pitää kesällä isommalla laitumella alkaa panostaa tuohon etäisyyteen, vaikka se kuulemma on aussieksi ihan hyvä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti